Överskattad korv och underskattad korvgryta

Korvstroganoff är en sån där rätt som nästan alla verkar älska, trots att rätten egentligen inte innehåller något speciellt alls. Dessutom verkar det finnas många åsikter om det perfekta receptet och såväl måsten som absoluta förbud. Personligen bryr jag mig inte riktigt och tycker att korvstroganoff varken är särskilt fantastiskt eller särskilt otäckt. Framförallt tycker jag nog ändå att det är ett slöseri med gris och det gäller egentligen allt med falukorv. Därför gjorde jag Oumphstroganoff till middag idag. Typ såhär: fräs champinjoner och aubergine tills den mesta vätskan försvunnit, tillsätt en klick smör, hackad lök och tomatpuré och fräs en stund. Häll i passerade tomater, grädde, mjölk, kinesisk soja och lite bostongurka och puttra ihop. Ner med oumphstrimlor och in i truten. Helt okej men jag är egentligen inte mer exalterad över denna variant än den vanliga. Därför delar jag med mig av ett bra recept med korv istället. Det kan förstås ta en stund eftersom du först måste börja med att göra egen korv enligt receptet i länken... Eller så fulköper du korv (som jag skulle ha gjort om jag inte hade haft kvar hemgjord finkorv i frysen). Se bara till att den är god så det inte blir slöseri med gris.

Korvgryta med ajvar relish och syltlök

ca 600-700 g korv, t.ex. chorizo eller salsiccia (jag använde den vansinnigt goda korven vi gjorde hemma före jul, Welsh Dragon)
2 zucchini eller aubergine eller en av vardera
1 gul lök
1 röd lök
ev lite andra grönsaker (jag tog syrade morötter och gulbetor samt lite picklade gulbetor som fanns över. En sötpotatis skulle nog också passa bra). 
2 vitlöksklyftor
1 dl syltlök
ca 350-400 g ajvar relish, stark
4-5 dl vatten
1 buljongtärning
lite timjan
salt & peppar

1. Stek korven hel i en gryta. Ta upp den och låt den svalna lite innan du skär den i mindre bitar. 
2. Skala och hacka lök och vitlök och skiva zucchini och eventuella andra grönsaker du vill använda. Fräs detta i fettet från korven (tro mig, du behöver inte tillsätta något extra om du använder min korv) tills det mjuknat lite. 
3. Smula ner buljongen och häll på ajvar, vatten, syltlök och timjan. Låt koka några minuter tills de grönsaker du använder börjar mjukna. Jag använde tunt skivade, syrade grönsaker så då behövs ingen lång tid alls. Häll ner korvbitarna och låt dem koka med en stund i grytan. 

Kommentarer