Vietnamesiska kycklingbullar med en sinnessjukt smaskig sesamsås

Det finns mycket så kallad normal mat som jag så gott som aldrig lagar. Dit hör exempelvis pannkakor och köttbullar. Anledningen är inte någon direkt aversion eller så utan helt enkelt att värdheteskvoten är för låg, det vill säga att fördelarna med maten (t.ex. gott, snyggt, nyttigt, billigt, snabblagat osv) inte uppvägs av nackdelarna (t.ex. dåligt, fult, onyttigt, dyrt, krångligt, tidskrävande osv). De enda pannkakorna jag gjort som är värda namnet (och för övrigt en av mina absoluta favoriträtter alla kategorier) är de här. Mindre krångliga än vanliga pannkakor, snyggare och oändligt mycket godare gör liksom mödan värd. Även när det gäller köttbullar ska det liksom till något särskilt för att det inte ska vara mer värt att göra t.ex. hamburgare eller köttfärslimpa av köttfärsen. Till exempel dessa vietnamesiska kycklingbullar. Ursprungsreceptet hittade jag i Allt om mat men det hade lite mindre kryddor samt fläskfärs. Med den här smaksättningen tror jag inte att det blir så himla mycket bättre med fläskfärs faktiskt och personligen gillar jag inte att okynnesäta gris. 
Ät med t.ex. ris- eller glasnudlar, strimlad gurka/morot/rättika, picklad gulbeta, koriander, fräst pak choi, nötter men framförallt med srirachasås och en god sesamsås, numera känd kort och gott som Sesamsåsen. Den vill du ha till allt. Mycket bra värdhetskvot på både bollar och sås.     

Vietnamesiska kycklingbullar

5-6 portioner

800 g kycklingfärs
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
2 mindre morötter
1 lite röd chili
1 hönsbuljongtärning
1 msk hett vatten
1,5 msk ostronsås
1 msk socker
0,5 tsk salt
ett gäng korianderstjälkar

1. Lös upp buljongtärningen i vattnet och blanda ner i färsen. 
2. Finhacka lök och vitlök och finriv morötterna. 
3. Blanda ner övriga ingredienser i färsen och låt den stå kallt i en timme. 
4. Forma bollar av valfri storlek och hetta upp en eller två stekpannor med smör och/eller olja (jag tycker att det blir bra att ta lite av varje men att det fastnade lätt i gjutjärnspanna med bara olja). Stek i några minuter tills de fått fin yta och är genomstekta. 

Sesamsåsen

1 dl kokosgrädde eller kokosmjölk
0,75 dl tahini
2 msk mirin
0,5 dl japansk soja
några teskedar riven ingefära
en liten bit röd chili
0,5 limefrukt, juicen

1. Mixa ingredienserna till såsen
2. Ät såsen
3. Dö lycklig

Bra exempel på mat med dålig värdhetskvot. Hemskt omständigt och sådär
gott. Jag ska göra om det men med långkokt anklår istället så kanske jag
återkommer. Håll dig till köttbullarna så länge. 



Kommentarer