Jakten på den perfekta moussakan

Ett recept på autentisk grekisk moussaka är banne mig inte lätt att hitta. Någon gång när jag har tid ska jag göra en ordentlig sökning på engelska för de svenska recepten jag har hittat har inte varit särskilt nära förebilden som Niklas åt på Kreta för sisådär 12-13 år sedan. Själv åt jag inte kött på den tiden så jag provade den aldrig men jag minns mycket väl hur den luktade och hur den såg ut och att den hade extremt lite att göra med den versionen man fick i skolan (aka mosskaka). Nej, ingen potatis, inget nötkött, inga krossade tomater, ingen bechamelsås och varken rinnig eller smulig konsistens ska det vara. På Kreta var den väldigt skiktad och det översta lagret var faktiskt lite fluffigt och jag misstänker att det var både ägg och yoghurt i den. Mycket kanel ska det också vara och sedan var det det där med osten (en diskussion för sig som väckte extremt mycket engagemang och upprörda känslor på Flashback 2011 när Niklas försökte reda ut vilken ost det egentligen var i originalet). Det mesta talar i alla fall för en lite lagrad, grekisk ost på får och/eller get som heter Kefalotyri men någon sådan har jag aldrig sprungit på, däremot hittade vi något liknande nu när vi äntligen gjorde slag i saken och skulle göra moussaka igen, Kefalograviera. Den var lagrad 6 månader och gjord på fårmjölk och riktigt god. Lite som en blandning av vanlig fetaost och Gruyère typ. Hittar man ingen sådan skulle jag absolut hellre ta Gruyère eller typ cheddar än fetaost. 

Moussakan 2017 blev hur som helst den bästa versionen hittills och det känns som att det närmar sig. Enligt Niklas var dock ostlagret något fluffigare i originalet så jag undrar om det var uppvispad äggvita i den eller om det är något annat än yoghurt i med fluffigare konsistens. Det var i alla fall bra proportioner mellan färs, aubergine och ostsås och den här blev inte lika obehagligt flottig som tidigare versioner har blivit (möjligtvis p.g.a. mindre andel lammfärs). 
Om någon har starka åsikter om moussaka och vill dela med sig eller bara skälla ut mig p.g.a. uppenbara felaktigheter är jag idel öra. En rejäl åtta blev betyget i alla fall och den här laddningen räcker nog till 4-6 portioner beroende på om man har något bröd till och beroende på hur mycket matkoma man kan tänka sig.

Moussaka 

3 auberginer
1 citron
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
500 g lammfärs
3 tomater, grovhackade
3 msk tomatpuré
(1 dl vatten)
2 msk kanel
lite muskot
2 tsk salt
svartpeppar
3 ägg
ca 2,5 dl grekisk yoghurt
1 dl mjölk
200 g ost, gärna Kefalotyri eller Kefalograviera, riven

1. Skiva auberginen i ca 5 mm tunna skivor. Pressa över citronen och strö salt på skivorna. Lägg dem i ett durkslag, gärna med en tyngd över, och låt dem vätska ur sig minst 30 minuter. 
2. Pressa ur resterande vätska ur auberginen med händerna och stek skivorna gyllenbruna i olja. 
3. Hacka lök och vitlök och fräs en stund i en rymlig stekpanna. Tillsätt lammfärs under omrörning tills den fått färg. Krydda med salt, peppar, muskot och kanel. Tillsätt tomatpuré och tomater och låt koka ihop i ca 20 minuter. Späd eventuellt med lite vatten om det blir för torrt.
4. Vispa ihop äggen med yoghurt, mjölk och lite peppar. Tillsätt ca 3/4 av den rivna osten. 
5. Varva aubergine och färs i en ugnsform (jag la aubergine underst, ett lager med färs och sedan ett lager till med aubergine). Avsluta med ostsåsen och strö över resterande ost på toppen. 
6. Grädda i 200 grader varm ugn tills moussakan fått fin färg (ca 20-30 minuter). 


Kommentarer