Surt, salt, snabbt och smaskigt

Om du som jag har en förkärlek för sura och salta smaker och uppskattar snabblagad vegetarisk mat tycker jag att du ska prova det här. Ursprungsreceptet kommer från bloggen Vegokäk som i sin tur hade hittat inspirationen från någon annan blogg. Jag har i min tur modifierat det vidare något och min version went something like this. 

Snabblagad citronpasta med fetaost, bönor och mynta

4 portioner pasta
1 stor eller 2 små citroner, ekologiska
1 kruka mynta
150 g fetaost
några salladslökar
färsk spenat, gärna mycket
250 g gröna sojabönor
2 msk olivolja
riven parmesanost
någon god balsamico (t.ex. tryffelbalsamico)
salt & peppar

1. Koka pasta
2. Hacka salladslök och mynta
3. Riv citronzest och pressa ut citronsaften
4. Häll ner sojabönorna i pastakastrullen när det återstår ca 1 min av koktiden
5. Sila av pastan och häll tillbaka i kastrullen. Tillsätt olivolja, salladslök, mynta, spenat och citronsaft (smaka av innan du tar all saft). Smaka av med salt, peppar och olja och smula över fetaost.  
6. Servera med riven parmesanost och balsamico.


Kommentarer