Bönbiffar på sötpotatis och jordnötssmör

Som utlovat kommer här det andra receptet på enkla veganska rätter med koriander och jordnötssmör och denna gång blev det biffar. Jag har gjort flera varianter på vegetariska biffar, ofta med en bas på bönor eller linser och någon grönsak eller rotfrukt (se etiketten Biffar för fler recept). Konsistensen och hanterbarheten brukar alltid bli bra men jag har i regel använt ägg i tidigare. Ofta har jag använt matberedare och mixat bönor och därefter monterat på rivskivan och rivit ner t.ex. rödbetor i smeten. Mycket smidigt (om man inte som jag har en jättedålig matberedare där det mesta bara fastnar och tidsvinsten egentligen äts upp av att bråka med matberedaren och städa upp i köket efter allt slafs). De här biffarna är däremot helt veganska (och görs enkelt glutenfria om man tar glutenfritt mjöl och havregryn) och kan utan problem tillverkas med en mixerstav, eller rent av en potatisstöt i och med att sötpotatisen tillagas först och bara behöver mosas ihop med övrig smet. Använder du mixerstav behöver du däremot inte vara så noggrann med finhackande av lök och annat så det är nog allra smidigast. Det här var nog även första gången jag stekt biffar i ugnen och jag blev faktiskt överraskad över hur bra det blev men ta stekpannan om du vill kapa några minuter. Har du ingen fiberhusk i smeten kan du nog behöva öka på mängden havregryn eller mjöl något men det är ett bra tips för att få till en smidig konsistens och jag kan konstatera att det gick precis lika bra utan ägg i smeten. 
Jag använde ugnsstekt sötpotatis och passade på att steka även lite andra rotsaker som tillbehör samtidigt men annars går det bra att koka den eller faktiskt baka den i mikron också. 

De här biffarna seglade faktiskt direkt upp som en ny favorit och det går såklart bra att variera smaksättning och t.ex. använda andra bönor, kryddor och nötsmör/tahini men jag tycker att just kombinationen svarta bönor, sötpotatis, jordnötssmör och lite lätt rökiga och heta kryddor är svårslagen.

Veganska biffar på svarta bönor, sötpotatis och jordnötssmör

ca 10 biffar

700 g sötpotatis
2,5 dl färdigkokta svarta bönor (motsvarande ca 1 burk konserverade)
ca 0,5 dl jordnötssmör 
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
några korianderstjälkar
några cm ingefära
2 tsk spiskummin
lite paprikapulver eller koreansk chili (mest för färgens skull)
1-2 tsk rökt paprikapulver
0,5- 1 tsk cayennepeppar 
1 tsk salt 
1,5 dl havregryn
0,5 dl mjöl (jag tog sojamjöl men det är inte så noga)
ca 2 msk fiberhusk 

1. Skär sötpotatisen i mindre bitar och ugnsbaka med lite olja tills den är mjuk (ca 15 min i 225 grader varm ugn). 
2. Grovhacka lök, vitlök och ingefära (alt. riv ingefäran om du inte vill riskera några ingefärstrådar) och stek mjukt i olja i en stekpanna tillsammans med kryddorna. 
3. Häll ner sötpotatis och lökblandningen i en mixerskål och blanda ner havregryn, mjöl och jordnötssmör och mixa slätt. Tillsätt fiberhusk sist och rör så att allt är blandat. Låt gärna smeten stå och svälla en stund och tillsätt mer fiberhusk efter en stund om smeten verkar väldigt kletig. 
4. Forma biffar och lägg på en plåt och stek i 225 grader varm ugn i ca 25 minuter. 

Servera med t.ex. ris, nudlar eller ugnsrostade rotsaker, koriander, srirachasås (eller srirachamjonnäs alt. limeaioloi om det inte behöver vara helt veganskt) och avokado eller guacamole.

Kommentarer