Krämig kikärtscurry med jordnötssmör och koriander

Så var det dags för det tredje receptet på god vegansk mat med koriander och jordnötssmör och det här är av den snabbare sorten, åtminstone om du använder redan förkokta eller konserverade kikärter. I regel tycker jag att det blir lite godare att blötlägga och koka bönor själv, framförallt om de ska ätas i helt format och inte mosade i t.ex. biffar, men bönor på burk kan ofta rädda vardagen och ska absolut inte underskattas.

Det jag tycker att mat i allmänhet vinner på, och som man kanske behöver fundera lite extra på när man lagar vegansk mat, är att den har kontraster, exempelvis både något inslag av krämighet och tuggmotstånd. Sedan får det för min del gärna finnas både ett uns syra och sötma i bra balans. Lite lagom hetta är sällan fel och alla älskar väl umami? I den här rätten är det både kokosmjölk och jordnötssmör som ger krämigheten och krispiga sockerärter och lite nötter som ger ger crunchet. Hettan tillsätts vid servering i form av srirachasås och tamarisojans umami ger ett bra djup och lyfter en hel del (ta japansk soja och eventuellt en gnutta socker om du inte har just tamarisoja). Slutligen har vi såklart koriandern och den är ju ett kapitel för sig. Jag tyckte inte alls om koriander tidigare men med inte alltför mycket övning har jag gjort en helomvändning och det här här en sådan rätt som är bra att smyga in lite koriander i om du vill öva då jag inbillar mig att smaken blir lite mildare när den får koka ner i en i övrigt smakrik gryta (efter det här inlägget lovar jag ett det kommer ett recept fritt från koriander, okej?). Om du har en orubblig korianderaversion kan t.ex. thaibasilika ofta vara ett bra substitut i mat med lite asiatisk smaksättning och annars kan ofta persilja fungera fint också.

Eftersom den här grytan har en bra balans av alla viktiga komponenter och dessutom är enkel och snabb att laga samtidigt som den är vegansk har den ett riktigt högt betyg på värdhetsskalan och hamnar i paritet med en annan riktigt god vegansk rätt jag gjort tidigare och den hittar du här.

Kikärtscurry med jordnötssmör och koriander

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2-3 tsk curry, alt. lite spiskummin och gurkmeja
ca 7 dl kokta kikärter (motsvarande ca 2 burkar eller ca 2,5 dl torkade)
1 burk krossade tomater
1 burk kokosmjölk
ca 0,5 dl jordnötssmör
tamarisoja (smaka av, det behövs inte mycket)
ca en halv lime, saften
1 kruka koriander (det kan funka med fryst också eftersom den ska koka ner i grytan men det brukar behövas ganska mycket då)
en påse färsk bladspenat

1. Hacka lök och vitlök och fräs med curry i några minuter i en gryta
2. Tillsätt övriga ingredienser och låt koka ihop några minuter
3. Tillsätt sockerärter, spenat och koriander och låt sjuda en kort stund
4. Smaka av med salt, lime och soja

Servera med ris, jordnötter eller cashewnötter och srirachasås och eventuellt extra lime och koriander.

Kommentarer