Okonomiyaki

Förra året försökte jag mig på några japanska rätter med lite olika varianter på dashibuljong, bland annat de här två och den här. Jag hade kvar lite kombualger och torkad shitakesvamp hemma och har tänkt ett tag att det kan vara dags igen. En annan sak jag har velat prova länge är Okonomiyaki, japanska pannkakor, men det var först för någon vecka sedan jag över huvud taget smakade det för första gången. Jag insåg då att det ju var ännu godare än jag hade föreställt mig så nu var det hög tid att provlaga. Sagami, där jag åt det, säljer dessutom Okonomiyakisås och bonitoflingor som vi köpte med oss hem. 

Såklart finns det egentligen ett särskilt mjöl för ändamålet men en variant på det ska vara att använda vanligt vetemjöl och dashibuljong eftersom mjölet ska ha en viss umamismak. Jag kokade ihop en stor sats buljong på vatten, kombualger, shitakesvamp och lite räkflingor jag hade hemma. Det mesta använde jag sedan till en ramen på marinerad sojafärs, äggnudlar och picklade ägg, liknande den här och resten av buljongen använde jag till okonomyakin. 

Proportionerna mellan huvudingredienserna mjöl, vätska och ägg skiljer sig åt något mellan olika recept men jag provade för enkelhetens skulle samma andel ägg som deciliter mjöl och buljong. Likaså används också vanlig buljong eller mjölk i en del recept så det fungerar säkert bra om man vill förenkla och/eller har brist på konstiga alger hemma. Jag skulle inte säga att konsistensen blev likadan som Sagamis, den var liksom lite mer frasig, men det blev hur som helst väldigt gott. Nästan lika gott som världens kanske godaste pannkakor. Konceptet med rätten är alltså att du kan lägga på ungefär vad som helst men givna tillbehör förutom okonomiyakisåsen är tunt strimlad vitkål och japansk majonnäs (Kewpie). Även majonnäsen ska vara något mer umamismakande än västerländsk majonnäs och även lite lösare och någon sida jag hittade på nätet tipsade om att använda äppelcidervinäger, dijonsenap och dashibuljong så det fick åka ner lite buljong där också och det blev faktiskt väldigt gott och något fräschare och mindre stickigt mot för vanlig majonnäs. 

Okonomiyakin jag åt på Sagami innehöll bacon, kål och räkor och serverades med koriander, picklad ingefära och bonitoflingor. Hemmavarianten fick räkor men inget bacon samt stekt salladskål och svamp, bondbönor och picklad ingefära. Och bonitoflingor men de kom inte med på bild. 

Okonomiyaki

2 stora pannkakor (räcker gott och väl till 4 portioner)

4 dl vetemjöl
4 ägg
2 tsk bakpulver
salt och peppar
ca 300 g vitkål
räkor
Tillbehör:
Okonomiyakisås (googla för recept på hemgjord)
majonnäs (se recept nedan)
koriander
bonitoflingor
stekt salladskål och svamp
gröna sojabönor eller bondbönor
picklad ingefära (gari)

1. Blanda ingredienserna till smeten i en skål (smeten blir ganska tjock). 
2. Strimla kålen fint och tillsätt med räkorna till smeten. 
3. Häll olja i en stor stekpanna (eller två på en gång) och värm till medelvärme. Häll ner hälften av smeten i pannan och stek i ca 5-10 min tills den är gyllenbrun. Stjälp över den på ett stort fat eller i locket till stekpannan, vänd den och låt den glida till tillbaka den ner i pannan. Stek färdigt på andar sidan med lock på i ytterligare ca 5-10 min. 
4. Servera pannkakan direkt med tillbehören (förutom att bonitoflingorna är jättegoda rör de sig även av värmen från pannkakan. Det betyder inte att de lever så du kan vara lugn). 

Japansk majonnäs
1 äggula
2 dl rapsolja
ca 2 msk äppelcidervinäger
ca 2 msk dashibuljong plus lite extra för spädning
1 tsk dijonsenap
0,5 tsk socker
salt

1. Blanda vinäger och buljong i en kastrull och sjud tills vätskan reducerat till kanske två teskedar och låt svalna lite.
2. Vispa äggulan med senap och reducerad buljong och tillsätt oljan försiktigt under vispning (jag kör med elvisp och rumstempererade ingredienser, då brukar det gå bra) tills den tjocknat. 
3. Späd med mer dashibuljong till önskad konsistens och smaksätt med socker och salt. 


Kommentarer