Nya tider och nygammal soppa

Det börjar visst närma sig ett år sedan jag författade ett blogginlägg senast. Från förra senhösten började jag få ont i ryggen av att sitta ner längre än en kvart så jag prioriterade att sitta när jag var tvungen helt enkelt så någon tid vid datorn på fritiden blev det verkligen inte. Sedan kom det en bebis i januari och sedan dess har jag varit glad de gånger jag överhuvudtaget har lagat mat (särskilt om jag hunnit både tugga och känna smaken av den. Bebisar är inte bra för matsmältningen). Den tiden jag har lyckats sitta vid datorn har jag ägnat åt att försöka betala räkningar i tid och klara av annat livsuppehållande och bloggen har hamnat långt ner på prioriteringslistan, strax efter upprätthållande av personlig hygien. 

Men några anrättningar som jag har sett anledning till att dokumentera har det ändå blivit och några har faktiskt lyckats fastna på bild, om än en halvtaskig sådan med mobilkamera. Prio är nu av förklarliga skäl enkla rätter med bra överlevnadspoäng (en bonus är förstås om de går att sleva i sig snabbt och enkelt med en sked medan man rattar en bebis med andra handen). Så ut ur dimman, men helt utan löften om framtida publiceringsfrekvens, tänkte jag nu försöka damma av den här gamla skruttiga receptbanken. Först ut kommer ett recept på ett rejält lass enkel och mättande soppa som jag tyvärr inte minns var jag hittade inspirationen ifrån. Snudd på tråkig i sig själv men blir riktigt god med tryffelolja, yoghurt och rökta mandlar till.

Mättande morotssoppa med fänkål och rökta mandlar

ca 6 portioner

1 kg morötter
1-2 fänkålsstånd, beroende på storlek
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
några tsk currypaste
2 dl vitt vin
1,5 liter grönsaksbuljong
kikärter, ca 2,5 dl torkade, blötlagda. 2 burkar blir nog lagom om du tar konserverade.
en skvätt äppelcidervinäger
salt & peppar
Tillbehör:
turkisk yoghurt eller crème fraiche
rökta mandlar
tryffelolja

1. Grovhacka morötter, lök, fänkål och vitlök. Fräs i olja i en stor gryta (gärna en som tål stavmixer om du har en sån) i några minuter. Tillsätt lite currypaste och låt fräsa lite till. 
2. Koka upp vatten och häll på tillsammans med buljongtärningar, vin och kikärter i grytan.
3. Låt koka tills kikärterna är mjuka och mixa soppan slät med stavmixer. 
4. Smaka av med salt, peppar och vinäger och servera med tillbehören. 



Kommentarer