Bambigryta med hasselbackspotatis

Ibland när jag har lagat något som jag har bedömt kan vara värt att återskapa så har jag börjat på ett utkast med någon (optimistisk) förhoppning om att jag ska göra färdigt inlägget och publicera det lite senare. I de allra flesta fall blir det mycket senare eller inte alls. Men här hittade jag ett som kändes lite passande för väder, årstid och stundande helg som jag minns var väldigt gott. Varför blev det just rådjur undrar kanske vän av ordning? Inte den blekaste, det här inlägget är påbörjat i april. Men det går säkerligen bra med annat viltgrytkött också.

Rådjursgryta med vin, chili och stjärnanis

ca 900 g rådjursgrytkött
1 stor gul lök
3 vitlöksklyftor
1-2 morötter
ca 5-6 dl vin (jag tog någon dl vitt dessertvin jag råkade ha över och resten rött vin)
2 msk ox- eller viltfond
ca 2 msk tomatpuré
2,5 dl grädde
ca 1,5-2 dl torkade trattkantareller
champinjoner
5 stjärnanis
chiliflakes
ca 2 msk ljus soja
sockerärter
Hasselbackspotatis:
potatis
smör
ströbröd
salt
riven västerbottensost

1. Blötlägg trattkantarellerna i ca 3 dl vatten.
2. Putsa köttet från senor och skär i mindre bitar. 
3. Hacka lök och vitlök. 
4. Bryn köttet i smör i en stor gryta tills det fått färg. Salta och peppra. 
5. Fräs lök och vitlök i olja tills det mjuknar. Häll på tomatpuré och låt fräsa en stund till. 
6. Häll ner löken i grytan med köttet och häll på vin och fond och kryddor. Ta helst inte liten och trasig stjärnanis då du vill kunna plocka upp den ur grytan sedan. Det smakar skit att tugga på stjärnanis. 
7. Låt koka under lock tills köttet är mört (ca 2 timmar. Späd eventuellt med lite vätska eftersom det kokar bort. Jag blandade ner trattkantarellvattnet.  
8. Skala potatisen och skär tunna skåror nästan ända ner (lägg potatisen i en träslev så går det enkelt att skära lagom djupt). Lägg potatisen i en ugnsform och hyvla över kylskåpskallt smör. Häll på ströbröd, salt och peppar och strö över ost. Tillaga i 200 grader varm ugn tills potatisen är mjuk och har fått färg. 
9. Sila av vattnet från trattkantarellerna och spara det. Skiva champinjonerna och fräs all svamp i smör i en stekpanna.
10. När köttet börjat bli mört plockar du upp stjärnanisen och tillsätter grädde. Smaka av med soja, salt och peppar och låt koka ihop en stund. Blanda ner svamp och sockerärter och låt det bli varmt. 


Gott vin till är ju förstås halva nöjet. Något i stil med Lirac Les Chenaies (2214) skulle jag verkligen rekommendera till. Eftersom jag bara ville ha en halvflaska så är utbudet tyvärr inte så bra så jag fick hålla till godo med en Amarone. Jag grät inte över det valet heller. Mmm... vin... Trevlig helg!

Kommentarer