Saffranspasta med citron, halloumi och rökta mandlar

Här kommer ännu ett recept i kategorin lastgamla utkast som jag kände låg rätt i tiden att damma av. Inspirationen fick jag ursprungligen från ett Instagramkonto som i sin tur hittat receptet på Cashew Kitchen men gjort det något mer julsäsongsanpassat. Ursprungsreceptet var utformat som ett samarbete med Kungsörnen så när jag rotade runt nu hittade jag det faktiskt här. Versionen jag utgick ifrån hade däremot brysselkål, grönkål och saltrostade mandlar i. Min variant fick grädde, mer halloumi och saffran samt karamelliserad brysselkål eftersom jag tycker att det gör väldigt stor skillnad för smaken. Hur som helst, min poäng är att det här är löjligt gott och att DU måste laga det här NU. Krämigt, salt, knaprigt, mjukt, rostat och saffran. Vad kan gå fel liksom? Saltrostade mandlar är verkligen grädde på moset här men en annan detalj som åtminstone jag tycker lyfter halloumi ordentligt är hur den steks. Oftast är det ett himla tjat i recept om att halloumi ska skivas tunt och stekas krispig. Varför då? Stek tjocka bitar eller stavar så att det blir fin yta men fortfarande är mjukt invändigt. Tusenfalt mums, jag lovar.

Saffranspasta med citron, halloumi och rökta mandlar

5 portioner pasta
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
färsk grönkål (omkring 100 g)
1 grönsaksbuljongtärning
3 dl grädde
1 citron
1 kuvert saffran
0,5 tsk chiliflakes
2-3 tsk vit balsamvinäger
salt & peppar
400 g halloumi
saltrostade mandlar
Karamelliserad brysselkål:
500 g brysselkål 
1,5 msk socker
0,5 msk vitvinsvinäger
0,75 dl vatten
smör
salt & peppar

1. Ansa och halvera brysselkålen. Koka den i saltat vatten, häll av och låt ånga av. 
2. Stek brysselkålen i smör ett par minuter. 
3. Vispa ihop vatten, socker och vinäger och häll på i stekpannan. Låt stå tills all vätska kokat in och smaksätt med salt och peppar. 
4. Koka upp ordentligt med pastavatten. 
5. Hacka lök och vitlök och stek i olja i en rymlig panna i några minuter. Ansa och skär grönkålen i mindre bitar och låt steka med tills lök och kål har mjuknat lite. Smula ner buljong och låt steka någon minut till. 
6. Riv skalet från citronen och pressa ut saften i stekpannan. Tillsätt citronzest, grädde, saffran, vinäger och chiliflakes. Smaka av med salt och peppar och låt puttra under omrörning några minuter (tänk på att halloumin och mandlarna ger mycket sälta).
7. Skär tjocka bitar av halloumin och stek i olja tills den fått fin färg på alla sidor.
8. När spaghettin är klar, häll bort vattnet (men spara några dl till såsen, glutenet i vattnet bidrar till krämig konsistens). Blanda spaghettin med gräddsåsen och späd med lite pastavatten. Toppa med brysselkål, nystekt halloumi och mandlar.

Kommentarer