Kladdkaka på dadlar (svingod på riktigt!)

Det finns ju många sätt att göra bakverk lite "nyttigare". Inte helt sällan resulterar det i att bakverket i fråga smakar 90% dadlar, 100% banan eller som när jag testade att baka chokladkakor med svarta bönor, 100% bajs. Det här är undantaget. Visst bör man inte avsky dadlar om den här ska gå hem men flertalet personer som är mindre entusiastiska över dadlar har höjt kakan till skyarna och jag antar att det beror på att det är så himla mycket smak i övrigt i den. Sedan är ju "nyttig" ett relativt begrepp men tycker man att dadlar är nyttigare än socker så kan man väl klassificera den som någorlunda nyttig, även om det inte är den huvudsakliga poängen. Jag skulle säga att den här kakan helt enkelt är mycket godare än en vanlig kladdkaka. Receptet har jag laborerat fram mycket utifrån ingredienser jag brukar ha hemma, som t.ex. mandelsmör och kokosolja. Det går säkert bra att använda vanlig rapsolja också och öka på mängden något om du skippar mandelsmör till exempel. Jag har provat lite olika varianter men har fastnat för denna. Tänk på att storleken på formen har stor betydelse för hur tjock kakan blir och vilken gräddningstid som blir optimal. Jag har gjort den här satsen både i en 24 och en 27 cm stor springform och båda funkar bra men kolla av kladdigheten i tid för perfekt konsistens. Den ska vara kladdig i mitten men ha stelnat ut mot sidorna. Då brukar den bli perfekt om den får stå till sig ett tag, gärna till dagen efter om du orkar vänta. Jag tycker att den kommer bäst till sin rätt serverad kall med vispgrädde men varm med glass är förstås inte skit det heller. 

Kladdkaka med dadlar och kaffe

200 g urkärnade dadlar (ICA har bra och lagom mjuka på påse)
ca 1,5 dl kallt kaffe, ev. något mer
2,5 dl vetemjöl
4 ägg
9 msk kakao
0,75 dl kokosolja
4 msk mandelsmör
4 msk kokos
1 tsk bakpulver
2-4 tsk lakritspulver (jag använder 3 tsk av Kung Markattas)
1 tsk salt

1. Mixa dadlarna med kaffet i en mixerskål. 
2. Smält kokosoljan.
3. Blanda ner övriga ingredienser och mixa slätt. Häll på oljan och mixa lite till och späd eventuellt med lite mer kaffe eller vatten om smeten blir ohanterligt tjock. Smaka av med lakritspulver och salt.
4. Smörj en springform och bröa med kokos. Häll smeten i formen och grädda i 175 grader varm ugn (vanlig). För mig brukar det ta mellan 12 och 15 minuter beroende på formens storlek. Testa med en provsticka och ta ut när den är kladdig i mitten men har börjat stela ut mot kanterna. 

Kommentarer