Fiskpanna med saffran

Stora grytor och stora formar är det som gäller nu på matlagningsfronten. Istället för att laga mat så himla ofta så blir det fokus på stora mängder så att det finns mat för flera dagar. Tjatigt? Jaja, inte sämre än att äta gröt, fil eller hämtmat till middag tänker jag, ifall nu det är alternativet. Får man feeling och hinner laga någon ny mat innan den gamla tagit slut så är det ju alltid bra att slänga in någon matlåda i frysen inför kommande nödsituationer. 

Den här rätten har jag ätit ett antal gånger det senaste året. Det tar bara marginellt längre tid att göra stora mängder av den så har man bara en stor och bra gryta så är det bara att kötta på och varför inte göra en ännu större sats? Kör på ett kilo fisk och 6 dl ris så är du redo för kriget (grytan på bilden kommer från ICA och funkar bra både att steka med på spisen och köra i ugnen så vill man inte passa mat på spisen går det utmärkt att efter stekningen fortsätta tillaga den i ugnen istället. Ett hett tips om man behöver laga mat med klängiga småbarn). Mängden vätska beror lite på hur länge det får puttra och vilken konsistens du vill ha. Jag brukar nog egentligen ha i lite mer då jag gillar den något lös i konsistensen men det är en smaksak. Ibland kör jag i en skvätt vitt vin om jag har över också och någon gång har det åkt ner lite räkor. Fiskkryddan är jättegod och innehåller bland annat saffran men jag hottar gärna till det med ett extra kuvert. Kryddan kommer i en burk med kvarn så den ska alltså malas men det orkar jag sällan göra då man ska ha stora mängder så ett tips är att mortla den.

Fiskpanna med saffran och ärtor

ca 6 portioner

ca 800-900 g vit fiskfilé
2 tsk socker
2 tsk salt
1 gul lök
1 liten purjolök
2 vitlöksklyftor
5 dl basmatiris
0,5 dl Seafood & Fish-krydda (Santa Maria)
1 kuvert saffran
12 dl vatten + 2 fiskbuljongtärningar
2,5 dl grädde eller crème fraiche
2 paprikor
400 g gröna ärtor
ev skalade räkor

1. Skär fisken i mindre bitar och strö över salt och socker. 
2. Hacka lök, purjolök och vitlök och stek ett par minuter i olja i en stor gryta.  
3. Häll på ris, kryddor och saffran och fräs någon minut till.  
4. Koka upp vatten och lös upp buljongtärningarna i vattnet. Häll över buljongen i grytan tillsammans med grädde eller crème fraiche och låt puttra tills riset är nästan färdigt. Späd eventuellt eftersom med mer vatten om det behövs. 
5. Hacka paprika och lägg ner tillsammans med fisken när riset är nästan färdigt. Låt sjuda under omrörning tills fisken är genomkokt. Tillsätt ärtorna och eventuellt räkor mot slutet och smaka av med salt och peppar.


Kommentarer