Gnällfritt läge och blomkålssoppa

Det verkar alltid finnas något att fira nu för tiden. Barnafödandet måste ju framförallt ha någon form av all time high i februari. Det är nästan så att man börjar bli lite less på allt fika på jobbet. Förutom på semlor då, eftersom det trots allt är kungen av fika. Än så länge har jag hunnit med tre semlor i år och jobbsemlan i tisdags (från Nisses konditori) var faktiskt den bästa. Extra god var den efter att jag hade spenderat en ledig förmiddag springandes långpass ute i solen med Mikaela. Fenomenet stavas Studentsportardagen och innebär även för en del icke-studenter att man får ledigt halva dagen för att sporta. Jag älskar mitt jobb. 

Alla får inte ledigt på fettisdag. Det är lätt
att bli ledsen då.
En bra vecka kort och gott. Vintern har för en gångs skull inte varit ond. Kanske ser jag ljuset i tunneln för jag har känt mig ovanligt pigg och produktiv denna vecka. Som en maskin ungefär. Och en massa god mat har jag fått i mig i veckan (om man bortser från en  extremt pestoflottig kycklinggryta jag misslyckades med höromdagen). Idag blev det älgfärsbiffar med ugnsrotsaker, gräddsås och trattkantareller. I stora drag följde vi det här receptet eftersom det blev väldigt bra förra gången. Skillnaden var att vi tog något mindre mjölk och skippade rödlök i biffarna vilket gav en något fastare konsistens. Ugnsrotsakerna denna gång blev palsternacka, morötter och min nya bästa kompis, sötpotatis. Dessa små förändringar lyfte betyget från en åtta till en nia och således är det en sjukt nöjd och mätt bloggerska som sitter här och skryter just nu.

Allt gott på en och samma tallrik. 
Igår var dagen för att introducera blomkål i mitt liv. I rå form tycker jag att blomkål smakar i det närmaste bedrövligt men i diverse anrättningar jag har provat på restaurang brukar det ju kunna vara riktigt gott så därför fick blomkålen en chans i form av soppa.


Blomkålssoppa med varmrökt lax

1 blomkålshuvud
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 dl matlagningsgrädde
2-3 dl mjölk
4 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
pressad citron
salt & peppar
1 varmrökt regnbågslax


Hacka lök och skär blomkålen i mindre bitar. Fräs detta i olja med pressad vitlök. 
Häll på all vätska och buljong och låt koka tills blomkålen är mjuk (ca 15 min). 
Mixa soppan slät med stavmixer och smaka av med citron och kryddor. 
Servera soppan med bitar av varmrökt lax i. 
Otippat gott, 8/10.


Kommentarer