Lammfärsgryta med saffran och tahini

Det går inte att sticka under stol med att färs av olika slag är en sjukt användbar produkt för bra vardagsmat. Nötfärs och fläskfärs använder jag dock väldigt sällan eftersom jag liksom tycker att det är lite slöseri på ko och gris när det ändå finns en massa annan bra färs man kan använda istället. Oftast använder jag sojafärs, älgfärs eller en blandning av dem vilket brukar bli hur bra som helst. Köttfärslimpa brukar jag göra på 500 g älgfärs blandat med ca 300 g sojafärs. Med det här receptet kan det inte gå fel. Anamma har nu också en bra formbar sojafärs så att man lätt kan göra t.ex. biffar och bullar utan att behöva tillsätta något bindmedel.

Lammfärs är däremot en färs i sin egen liga och som är nästintill obligatoriskt i moussaka och i den här lammfärsgrytan som faktiskt är en av mina hemmafavoriträtter (om jag någon gång får tummen ur ska jag lägga till en etikett för mina hemmafavoriter, det vill säga rätter jag brukar återkomma till hemma). Det här receptet kommer ursprungligen från Umeå Tidning och är författat av Mia Gahne och lite modifierat ser min version ut som följer.

Lammfärsgryta med tahini och saffran

4-5 portioner
1 tsk korianderfrön
4 vitlöksklyftor
1 gul lök
3 cm färsk ingefära
1 stor morot
1 tsk spiskummin
500 g lammfärs
2 dl vitt vin
1 burk kikärtor
1 burk körsbärstomater
1 dl torkade aprikoser
3 msk tahini
1 köttbuljongtärning
1 kuvert saffran
1 tsk rökt paprikapulver
1 kanelstång
1 burk kokosmjölk
1 påse färsk spenat
Tillbehör:
turkisk yoghurt
mango chutney
cashewnötter
färsk koriander
ris

1, Skala och hacka lök och vitlök och riv ingefära. 
2. Slanta moroten och strimla aprikoserna. 
3. Rosta korianderfröna i en torr stekpanna tills det börjar dofta.
4. Tillsätt olivolja, lök, vitlök, ingefära, spiskummin och morot. Låt fräsa tills moroten mjuknat.
5. Häll ner lammfärs och bryn tills köttet börjar få färg. Tillsätt saffran och paprikapulver och låt fräsa med en stund. 
6. Tillsätt vin, kokosmjölk, tahini, tomater, buljongtärning och kanelstång. Låt koka utan lock i ca 15-20 minuter eller tills vätskan kokat in. Tillsätt kikärtorna och aprikoserna mot slutet och låt koka med ett par minuter och vänd ner spenaten allra sist. Smaka av och servera med tillbehören. 




Kommentarer