Baked oats á la äppelkaka





Jag är verkligen en periodare när det kommer till frukost och kan äta samma frukost varje dag i evigheter och vara helt nöjd med det. Overnight oats, som det så modernt kallas, har länge varit vardagsfrukost helt enkelt för att det går snabbt att göra, snabbt att äta och mättar länge. Har jag däremot mer tid så äter jag gärna något annat så det är på helger och andra ledigheter som det kan bli avvikelser. Just nu föredrar jag grahamsgrynsgröt med nötsmör och en lång period åt jag yoghurt och äggmackor. När jag var föräldraledig var jag däremot  som ett slukhål och ville ha frukost som gick att förbereda, höll mig mätt länge och gick att äta medan man rattade en bebis. Då blev det bakad gröt för hela slanten. Jag har gjort den i lite olika tappningar, bland annat som här med apelsin i, men den här äppelkakevarianten är nog den stora favoriten. Den kan ätas varm eller kall, som den är eller med något tillbehör. På bilden är det yoghurtkvarg med vaniljsmak (Norrmejeriers är god på riktigt men verkar tyvärr ha utgått) och hasselnötsmör. En sån här laddning brukar räcka till sex frukostar för egen del och det är väl ungefär så länge den håller sig i kylen skulle jag tro. Hållbarheten verkar vara något bättre med enbart mandeldryck istället för vanlig mjölk.

Bakad äppelgröt med kanel och nötter

8 dl fiberhavregryn
0,5 dl chiafrön
0,5 dl psylliumfrön
0,5 dl kokos
2 tsk kardemumma
2-4 tsk kanel
1 tsk salt
1 tsk bakpulver 
0,5 dl mandel, hasselnötter eller pumpakärnor 
8 urkärnade dadlar eller ca 0,5 dl torkade tranbär eller russin 
1 äpple
1-2 ägg (jag har ofta en äggvita över i kylen och tar då den plus ett helt ägg)
13-14 dl vätska (jag tar oftast  1 liter mandeldryck plus vatten)

1. Hacka ev nötter och dadlar grovt.
2. Kärna ur och skiva äpplet.
3. Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke och rör ner äpple och dadlar/tranbär/russin. 
4. Rör ner vätskan och äggen i bunken. Låt sedan smeten stå och svälla en stund, gärna någon timme om tid finns, och rör i den ett par gånger innan gräddning för att undvika klumpar från fröna. Ju längre den står desto mer vätska brukar behövas.
5. Blöt ett bakplåtspapper och krama ur det. Forma det i en tvåliters brödform.
6 Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 75-80 minuter.
7. Låt svalna i brödformen under en bakhandduk. Du kan ta ut den ur formen efter någon timme men görs det för tidigt sjunker den ihop och tappar formen lite. Förvara i kylskåp och servera i skivor, gärna lite uppvärmda.

Kommentarer